Šikanovanie na Podpoľaní
Na Podpoľaní vo vzdelávacej inštitúcii pod vedením Podliaka a Fúrie je šikana bežne zaužívanou praxou. Ide o šikanovanie medzi pedagogickými zamestnancami, ale realitou je aj šikanovanie medzi žiakmi. Podliak, ako šéf spomínanej vzdelávacej inštitúcie, vedome šikanovanie prehliada a tvári sa, že všetko je v poriadku. Pre profil tejto inštitúcie sa odkrytie reálnych pomerov nehodí. Pri posudzovaní, pri hodnotení a prezentovaní musí dostať verejnosť aj hodnotiace komisie len umelo vytvorený obraz o ideálnych pomeroch, ideálnych výsledkoch a idylickom prostredí. Skutočnosť je úplne iná, než umelo vykresľovaný dokonalý raj medzi vzdelávacími inštitúciami.
Hlavnými aktérmi šikanovania "nepoddajných" pedagogických zamestnancov sú práve sám Podliak a Fúria. V štýle "My sme vedenie, my môžeme všetko" šikanujú zamestnancov, ktorí sa snažia dodržiavať zákony a neprejavujú voči Podliakovi a Fúrii potrebnú výšku lojality.
Šikana má mnoho podôb. Bossing je šikanovanie zamestnancov zo strany nadriadeného zamestnanca. Mobbing je šikanovanie zo strany kolegov. Podliak a Fúria majú dlhodobo zaužívané spôsoby šikanovania svojich podriadených.
Podliak sa, napríklad, pri zostavovaní rozvrhu hodín pre učiteľov postará o to, aby učitelia, ktorí sú pre vedenie vzdelávacej inštitúcie "nepohodlní", mali opakovane každý školský rok najhoršie a nerovnomerné rozloženie vyučovacích hodín v rozvrhu. Cieľom Podliaka je, aby im znechutil prácu a aby takíto učitelia postupne sami dali výpoveď.
Rozvrh hodín zostavujú pätolizači Podliaka a Fúrie a to Potvora a Ježibaba. Keďže vyučovanie prebieha v párnom a nepárnom týždni, tak do jedného napr. párneho týždňa je Potvora schopná naskladať "nepohodlnému" učiteľovi až 37 vyučovacích hodín, zvyšných sedem hodín rozhádže v nepárnom týždni. Urobí to tak, že pre vedenie "nepohodlný" učiteľ má v nepárnom týždni napr. v jeden deň iba prvú a siedmu vyučovaciu hodinu.
Potvora neberie ohľad ani na žiakov, ani na rozloženie predmetov v rozvrhu hodín podľa náročnosti. Predmety, ktoré vyžadujú od žiakov väčšiu sústredenosť, aktivitu, sú odborne náročnejšie, a z ktorých žiaci maturujú, sú v rozvrhu umiestňované na posledných vyučovacích hodinách, popoludní. Vôbec ju nezaujíma, že v takom čase už výrazne klesá sústredenosť žiakov. Ako pedagogický zamestnanec by to mala vedieť. Ona to ale nepotrebuje vedieť lebo má za sebou svoju matku, veľkú kamarátku s Podliakom, ktorá všetko za dcéru vybavuje.
Potvora nie je ochotná posunúť a prehodiť ani jednu vyučovaciu hodinu pre vedenie "nepohodlnému" učiteľovi. Opakovane sa chodí sťažovať Podliakovi, že hodiny meniť dotyčnému učiteľovi v žiadnom prípade nebude a ohovára ho medzi kolegami. Podliak, ako šéf vzdelávacej inštitúcie, pri takomto rozvrhu učiteľa (37 vyučovacích hodín v párnom týždni), neberie ohľad na hygienu práce dotyčného učiteľa, prosby ani písomne žiadosti. Jeho odpoveďou je, že on ako učiteľ vládal učiť žiakov ešte aj večer vo večernej škole. Je táto odpoveď hodná pozície riaditeľa vzdelávacej inštitúcie? Má takýto riaditeľ rovnaký meter na všetkých svojich zamestnancov? Ako kvalitne a odborne Podliak vtedy učil? Pretože aj v súčasnosti je to problém... O tom sa medzi ľuďmi v okolí šíria mnohé úsmevné historky....
Na strane druhej tí, ktorí vykazujú vysoký stupeň lojality voči vedeniu, majú rozvrh hodín vyskladaný podľa želania. Začínajú ráno prvou hodinou a končia napoludnie, zvyčajne najneskôr 5. vyučovacou hodinou. Sú to často neschopní ale hlavne lojálni podriadení.
Aby mali Podliak a jeho zástupkyňa Fúria kontrolu a ešte viac pritlačili na učiteľov, ktorí odmietajú porušovať zákony a zapájať sa do ich podvodov, oficiálne oznámia nezmyselné zmeny v pracovnom poriadku. Ide o napr. čas pracovnej doby, počas ktorej zamestnanci nesmú opustiť budovu vzdelávacej inštitúcie, inak im hrozí porušenie pracovnej disciplíny.
Samozrejme, že kontrolovaní sú len učitelia, ktorí nevykazujú vysoký stupeň lojality voči Podliakovi a Fúrii. Pätolízači Podliaka a Fúrie môžu opakovane porušovať pracovný poriadok a nehrozí im žiadny postih. Potkan a Nenažranec počas pracovnej doby opakovane odchádzajú autom, vybavujú svoje kšefty, púšťajú žiakov skôr z vyučovacích hodín, často pár minút po začiatku hodiny. Pijavica a Striga sú v pracovnej dobe na nákupoch. Pracovný poriadok neplatí ani pre prisluhovačov ako je Falošnica, ktorá zadá žiakom na hodine úlohy a ide si po úradoch vybavovať svoje veci, Donášačka, ktorá príde na hodinu tesne pred koncom, Pakolízer, ktorý ukončí hodinu pár minút po jej začatí, aby mohol odísť domov, Zmija, ktorá namiesto vyučovania rozpráva svoje príbehy alebo dlhé minúty telefonuje na chodbe, Prašivec, ktorý si v pracovnej dobe rieši vlastný biznis a štúdium, Špina, ktorá učí to čo ju napadne a žiaci ju majú plné zuby, Pliaga, ktorá ešte ani nevie kde a čo má učiť, Mátoha, ktorá ani nepozná svoju náplň práce a nepozná ani štruktúru vyučovacej hodiny, preto radšej nerobí nič.....
Pedagogickí zamestnanci majú právo žiadať riaditeľa školy o zaradenie do plánu kontinuálneho vzdelávania, o priznanie kreditového príplatku, resp. o priznanie a vyplácanie príplatku za profesijný rozvoj, vykonanie atestácii...atď. Pedagogickým zamestnancom, ktorí vykazujú vysoký stupeň lojality voči Podliakovi a Fúrii, Podliak ako šéf vzdelávacej inštitúcie, žiadosti schváli bez problémov. Vzdelávacia inštitúcia im dokonca zaplatí školenie aj pobyt a stravu. Pedagogickým zamestnancom, ktorí sú pre Podliaka a Fúriu "nepohodlní", Podliak všetky ich žiadosti automaticky zamieta.
V spomínanej vzdelávacej inštitúcii sú časté aj ďalšie formy bossingu. Podliak a Fúria majú pre "nepohodlných" zamestnancov zaužívané napr. prehnané kontroly plnenia povinností a dochádzky, neschválenie čerpania náhradného voľna, dovolenky, arogantné správanie, neoprávnená kritika, zabraňovanie prístupu k informáciám, čo vedie k neinformovanosti, rôzne schválnosti, zaoberanie sa drobnými vecami, ktoré sa u ich pätolízačov vedome prehliadajú...
Rovnako odlišné odmeňovanie zamestnancov na pracovisku, ktoré Podliak a Fúria vo veľkom realizujú je prejavom bossingu a ukážkovým príkladom nerovnakého zaobchádzania..
Mobbing predstavuje šikanózne správanie, ktoré vykonáva jedná osoba alebo skupina ľudí na pracovisku voči konkrétnej osobe. Pričom všetci sú v rovnakom pracovnom zaradení.
Vo vzdelávacej inštitúcii na Podpoľaní dochádza k šikanovaniu zamestnancov zo strany kolegov, teda k mobbingu takým spôsobom, že Podliak, ako šéf vzdelávacej inštitúcie, mobbing vedome vyvoláva a podporuje.
Pakolízer, najväčší riťolezec a pätolízač Podliaka a Fúrie, napr. zámerne opakovane neumožní "nepohodlným" kolegom vstup do učebne, kde podľa rozvrhu mali mať hodinu so žiakmi. Znemožní online vyučovanie "nepohodlným" kolegom z učebne, kde je dostupná potrebná a hlavne funkčná technika a kde mali mať hodinu aj podľa rozvrhu hodín tak, že ju už od rána obsadí triedou, ktorá je na prezenčnom vyučovaní v škole. Pričom mohol učiť prítomných žiakov v ktorejkoľvek inej učebni.
Zámerné odpájanie tlačiarne, vyťahovanie káblikov, prenastavovanie techniky, štvanie žiakov proti "nepohodlným" kolegom, urážanie, krik, výsmech a iné drobné schválnosti, ktoré Pakolízer robí "nepohodlným kolegom" len podčiarkujú jeho nízky morálny kredit, jeho neschopnosť a detinské prízemné správanie. Práve Pakolízer je príkladom človeka, ktorý sa minul profesiou. Takíto ľudia nemajú čo robiť vo vzdelávacom procese.
Jeho sebavedomie je založené na tom, že ma veľkú podporu vo Fúrii. Tá bez mihnutia oka dokázala tri mesiace pred koncom školského roka zrušiť "nelojálnemu" učiteľovi hodiny v jednej učebni a prehodiť ich do učebne, kde potrebná technika a počítače vôbec nefungujú. Takto sa prejavuje záujem o kvalitné vzdelávanie žiakov? ...........
Obdobné praktiky využíva napr. aj Nenažranec. Ovplyvnený predchádzajúcim zamestnaním neznesie prítomnosť lepších schopnejších kolegov. V ich prítomnosti jeho neodbornosť a nekompetentnosť výrazne kričí. Svoju neschopnosť rieši opakovanými verbálnymi útokmi na "nepohodlných" kolegov, silným krikom, urážaním a to aj pred žiakmi, zastrašovaním a výsmechom. Bežnou praktikou je obviňovanie z vymyslených chýb a šírenie nepravdivých rečí a klebiet. Dokonca je na takej nízkej morálnej úrovni, že štve proti kolegom nielen samotných žiakov ale aj rodičov žiakov. Keď dotyčný učiteľ reaguje na Nenažrancov verbálny útok a krik zvýšeným hlasom, tak sa Nenažranec začne vyhrážať a ujde s krikom a nadávkami.
Takéto a podobné veci sa dejú vo vzdelávacej inštitúcii na Podpoľaní s veľkou podporou Podliaka. Podliak na podnety od "nepohodlných" učiteľov nereaguje, nerieši a ani neodpovedá na písomne žiadosti. Mobbing nerieši. Prečo by to aj riešil, keď on sám šikanuje svojich zamestnancov. Navonok je predsa všetko v poriadku, musí byť všetko v poriadku a stále platí, že papier predsa veľa znesie.
Aby bol obraz tejto vzdelávacej inštitúcie dokonale čistý, o nejakej šikane medzi žiakmi sa nenájde nikde ani zmienka. Reálne sa odohráva v triedach medzi ostatnými spolužiakmi. Takýchto žiakov posmeľuje nezáujem vedenia školy tieto veci riešiť. Ešte horšie je, keď vedenie školy odobrí takéto správanie a vyzdvihuje či odmeňuje týchto žiakov.
Takéto správanie odraďuje ostatných "normálnych" žiakov. Nezastanú sa obete buď z ľahostajnosti, zo strachu alebo preto, že nevidia východisko. Ak "normálny" učiteľ oznámi podozrenie na šikanovanie, Podliak dá učiteľovi max. dve minúty, nech sa vyrozpráva a aj tak to uzatvorí, že nejde o šikanu.
Ak učiteľ oznámi nevhodné správanie žiaka, ktorý je blízky vedeniu vzdelávacej inštitúcie, alebo má vplyvných rodičov, tak na samotného učiteľa "zrazu" začnú prichádzať vymyslené sťažnosti, ktoré Podliak rieši vo svoj prospech.
Vo vzdelávacej inštitúcii na Podpoľaní sa takto ne-riešia
problémy, zakrýva sa nevhodné správanie, vytvára sa atmosféra strachu. Nie je
jednoduché v nej pracovať a ani študovať. Stala sa z nej inštitúcia
pre vyvolených zamestnancov, ktorí sú lojálni vedeniu.