Inklúzia „len“ na papieri.
Inkluzívne vyučovanie je zamerané na individuálne potreby dieťaťa. Vo vzdelávacích inštitúciách chodia do jednej triedy nielen deti zdravé, ale aj deti telesne či mentálne znevýhodnené, ktorým učiteľ pripravuje a zadáva (mal by pripravovať a zadávať) úlohy podľa ich schopností. V učive učiteľ pokračuje ďalej až vtedy, ak žiak preberanej látke skutočne porozumel.
Inkluzívny tím zložený z pedagogických asistentov, sociálneho pedagóga a špeciálneho pedagóga by mal poskytovať oveľa lepšie príležitosti vo vzdelávaní žiakom so špecifickými potrebami. Asistent pracuje pod vedením špeciálneho pedagóga najmä so žiakmi priamo na vyučovacej hodine. Samozrejme mal by byť nápomocný aj ostatným žiakom, rodičom a učiteľom. Každý člen inkluzívneho tímu by mal byť odborníkom vo svojom odbore. Mal by mať jasne určenú úlohu v rámci tímu.
Aká je náplň práce inkluzívneho tímu vo vzdelávacej inštitúcii pod vedením Podliaka a Fúrie na Podpoľaní?
Aj v tejto vzdelávacej inštitúcii inkluzívny tím tvoria pedagogické asistentky, sociálny pedagóg a špeciálny pedagóg. Tieto pracovné pozície sú veľmi žiadané a preto nie je jednoduché sa na ne dostať. Bežný človek (človek bez známosti a potrebných kontaktov) nemá takmer žiadnu šancu. Podliak a Fúria postupovali pri obsadzovaní týchto pracovných pozícii podľa známeho postupu. Zamestnali svojich príbuzných a známych, ktorým sú zaviazaní. Miestečko sa tak našlo aj napr. pre poslankyňu zastupiteľstva.
Práca inkluzívneho tímu v uvedenej vzdelávacej inštitúcii je "veľmi náročná". Členovia tohto tímu sa na tie miesta nedostali svojou odbornosťou ale vďaka väzbám na Podliaka a Fúriu preto svoj náročný pracovný deň začínajú kávičkou a sedením v zborovni už počas prvej vyučovacej hodiny. Stihnú poklebetiť, poohovárať aj študentov aj niektorých pedagógov, aj posťažovať sa aká je ich práca náročná. Takto usilovne prečkajú prvú hodinu. Neskôr pri zvýšenom pohybe (cez prestávky) sa presunú do kabinetu, aby pokračovali nerušene vo svojej náročnej činnosti.
Občas sa stane, že hlavne pedagogickí asistenti majú ozaj náročný deň, teda deň, keď predsa len budú musieť niečo urobiť. Je to deň kedy im Fúria dá zastupovať jednu, niekedy možno až tri vyučovacie hodiny za chýbajúceho učiteľa. Vtedy sú nútení prerušiť svoju obľúbenú činnosť (klebetenie a ničnerobenie) a musia ísť na vyučovaciu hodinu, zapísať chýbajúcich študentov a ...... to je asi tak všetko. Skutočne vyčerpávajúce.
Občas, hlavne v čase ohlásenej kontroly, sa akože venujú aj študentom so špecifickými potrebami, ale to je skôr výnimkou.
Náplňou práce tohto inkluzívneho tímu je aj raz za pár týždňov rozdávanie napr. antigénových testov študentom a podpisovanie protokolov o ich prevzatí za neplnoletých študentov, v mene ich rodičov (!?). Obzvlášť obľúbenou pracovnou činnosťou je ísť do obchodu na nákup kávy, hrnčekov atď. Rovnako obľúbenou činnosťou tohto privilegovaného tímu je to, že chodia (do počtu) so študentami na výlety, aj na športové súťaže. Z inkluzívneho tímu, keď je treba, sú zrazu aj odborníci na stolný tenis a atletiku.... Alebo na pokyn Fúrie obehnúť už ráno všetkých učiteľov a pripomenúť im (učitelia informáciu dostali vopred emailom), že je potrebné odovzdať papierovú evidenciu suplovaných hodín za končiaci mesiac do 14-tej hodiny. Pre niektorých prisluhovačov Podliaka a Fúrie to je ozaj problém. Bez pripomenutia od inkluzívneho tímu by si "svedomití učitelia" svoju povinnosť zabudli splniť.
Hlavná pracovná náplň inkluzívneho tímu však spočíva v tom, že vyučovacie hodiny trávia členovia inkluzívneho tímu spoločne v oddychovej miestnosti, kým sa študenti vzdelávajú na vyučovacích hodinách v triedach. Niekedy, keď sa objaví v práci mentorka (zamestnanec VUC), tak trávia čas v oddychovej miestnosti spolu s ňou. V oddychovej miestnosti môžu napr. do sýtosti vylihovať, pozerať TV, zahrať si hry... Alebo práve inkluzívnemu tímu poskytuje mentorka úprimný a priateľský rozhovor (ktorý je jej náplňou práce)?!?
Kým v iných vzdelávacích inštitúciách pedagogický asistent je aj 25 hodín týždenne (čo je tiež extrém) so žiakmi so špecifickými potrebami na hodinách, pomáha im, venuje sa im, a popri tom má aj celý týždeň od rána do konca vyučovania dozor na chodbe a istú zodpovednosť za žiakov, v spomínanej vzdelávacej inštitúcii na Podpoľaní si popri svojej hlavnej činnosti pedagogický asistent stihne doplňovať vzdelanie štúdiom, absolvovať prax v inej inštitúcii... stačí byť lojálny voči Podliakovi a Fúrii a robiť všetko tak, ako to Podliak a Fúria vyžaduje.
Sociálny pedagóg má ešte aj inú náplň práce, je dievča pre všetko. Keď je potrebné, dovezie a vyloží materiál pred vzdelávaciu inštitúciu, povynáša ho do budovy, robí poskoka. Sprevádza študentov medzi budovami vzdelávacej inštitúcie, aby nezablúdili.... Podpisuje dokumenty proti pedagógom len preto, že si to Podliak a Fúria želajú. Za svoj vysoký stupeň lojality voči Podliakovi a Fúrii je patrične aj odmeňovaný a to nie len finančne ale aj pobytom v zahraničí.
Svoju namáhavú prácu inkluzívny tím bežne ukončuje okolo poludnia pri kávičke. Po tak namáhavom pracovnom dni už toho musia mať naozaj dosť.
Papier veľa znesie. Aj v tomto prípade Fúria činnosť inkluzívneho tímu papierovo doladí pre prípad kontroly. Podľa správ, hodnotení a len na papieri vykázanej činnosti, sa v tejto vzdelávacej inštitúcii vykonáva špičková kvalitná inklúzia žiakov so špecifickými potrebami.
Narastajúci počet žiakov
s poruchami učenia, aktivity a pozornosti znamená zmeny pre všetkých
zúčastnených na vzdelávacom a výchovnom procese. Tento náročný proces
predstavuje výzvu pre Podliaka a Fúriu. Papier zvládne aj tú
najnáročnejšiu zmenu a najnáročnejšie požiadavky ale, všetko (bohužiaľ) zostáva
len na papieri.